Energietransitie
NLA

PERSBERICHT: Verlichting op de werkvloer heeft invloed op mentale gesteldheid van ruime helft Nederlanders

6/6/2024
Veertien procent van werkend Nederland geeft aan ontevreden te zijn over het licht op de werkplek, dit is dan ook verontrustend.

De mentale gesteldheid van ruim de helft van werkend Nederland (55%) wordt beïnvloed door de verlichting op de werkvloer. Dit blijkt uit onderzoek van het initiatief 'Met LED kan het’, gehouden onder ruim 1.000 Nederlanders in loondienst. Dat maar liefst veertien procent aangeeft ontevreden te zijn over het licht op zijn werkplek is dan ook verontrustend.

Behoefte aan goede verlichting

Wat dan als goed licht wordt gezien, verschilt per persoon. Toch heeft werkend Nederland een duidelijk beeld van waar goede verlichting op de werkvloer aan moet voldoen. De verbeteringen die werkenden graag doorgevoerd zien worden, zijn meer natuurlijk licht (43%), meer licht (32%), warmer licht (27%) en meer gedimd licht (27%). Daarnaast zou negen procent graag een lichtbron dichterbij zijn werkplek krijgen. Welk type verlichting er dan op de werkvloer brandt, maakt voor één op de drie werkenden (35%) niet uit.

Cor van den Bosch, voorzitter Nederlandse Licht Associatie, een van de initiatiefnemers van 'Met LED kan het’: “Goede verlichting op de werkvloer is cruciaal. Het draagt bij aan een hogere productiviteit, betere concentratie, minder vermoeidheid en verbetert de nauwkeurigheid van werkzaamheden die visuele precisie vereisen.

Lees hier het gehele persbericht.

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Met LED kan het door marktonderzoeksbureau PanelWizard onder 1056 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder.

meer afbeeldingen

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Word ook lid van

Inmiddels vertegenwoordigt Fedet ruim 160 bedrijven in de elektrotechnische sector.
word lid!
Dankzij de betrokkenheid en inbreng van onze leden kunnen wij de beleidsmakers inzicht bieden in de praktijk, krachtig en eenduidig kennis delen en bruikbare, feitelijke informatie en boodschappen overbrengen aan beleidsmakers, onderwijs en overige stakeholders.

De leden binnen de secties en werkgroepen van Fedet bepalen in hoge mate het beleid van Fedet.
BEKIJK ALLE LEDEN