Meer vrouwen in de techniek… waarom niet!

Waardering van deze inzending:

1

Meer vrouwen in techniek: geen doel op zich maar een middel om de krapte op de arbeidsmarkt van goede technici centraal te stellen.

‘We willen wel vrouwen in technische functies, maar die zijn er niet,’ is een veelgehoorde frustratie van bedrijven in de telecom-, ICT- en elektrotechnische sector. De visie van technisch dienstverlener Detamo met Michel Mol als opleidingsmanager, is echter dat meer vrouwen in de techniek geen middel mogen zijn om slechts het tekort aan technici op te lossen. Meer vrouwen in technische functies betekent dat bedrijven een betere dienst kunnen bieden aan hun klant. Dit inzicht vertaalde Michel Mol/ Detamo succesvol naar een strategie om vrouwen te werven en op te leiden voor technische functies.

We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.’ Dit citaat van Einstein geeft treffend aan waarom veel bedrijven het lastig vinden om vrouwen te enthousiasmeren voor technische beroepen. Michel Mol besloot het daarom over een andere boeg te gooien. De eerste belangrijke stap was het ontwikkelen van een marketingcampagne en een goed leer-/werktraject met een sterke focus op potentiele vrouwelijke kandidaten. Hier werd bovendien een vrouwelijke specialist voor ingeschakeld die de vertaalslag naar de doelgroep maakte. Een tweede belangrijk onderscheid dat Detamo maakte is om vrouwen te werven die misschien wel geen technische opleiding hadden, maar wel de competenties om in een technische functie te werken. Hen werd een technische opleiding bij Dirksen Opleidingen aangeboden in combinatie met een mooie baan als ICT monteur. Dit concrete aanbod bleek een belangrijk argument voor vrouwen om ‘ja’ te zeggen tegen een nieuwe carrière.

  1. Creëer zelf aanbod

Probleemoplossend denken, empathisch vermogen en nauwkeurig werken; vrouwelijke competenties die erg waardevol zijn voor technische bedrijven. Dus in plaats van te wachten totdat technisch geschoolde vrouwen na jarenlange campagnes de markt gaan betreden besloot Detamo dit aanbod zelf te gaan creëren. In de praktijk bleek dat er een grote groep vrouwen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar is met eenzelfde behoefte. Zij zitten vast in banen met weinig uitdaging maar vinden de drempel te hoog om een andere richting in te slaan. Samen met opleiderspartner Dirksen en opdrachtgever Volker Wessels Telecom zorgde Michel Mol van Detamo allereerst voor een concreet pakket: een allround technische opleiding, intensieve begeleiding op de les- en praktijkdagen, goede buddy’s tijdens de stage en de zekerheid van een baan.

  1. Vertaal de boodschap

Bij het ontwikkelen van de marketingcampagne en het opleidingstraject werden er twee prioriteiten gesteld. Vrouwen moesten zich aangesproken voelen zonder dat er sprake was van discriminatie. Vervolgens moest de interesse omgezet worden in concrete actie. Technisch dienstverlener Detamo ontwierp een marketingcampagne om vrouwen te interesseren voor een opleiding én een baan. Het meest effectief waren de Facebookuitingen waarbij men aansprekende foto’s van vrouwen gebruikte en de doelgroep aansprak op herkenbare situaties. Verhalen van vrouwelijke collega’s die reeds met succes het traject hadden voltooid gaven een extra stimulans. De pay-off ‘Detamo zoekt slimme meiden met verstand van WiFi’ werd bedacht. In een test bleek dat vrouwen bovendien geen reactie toonden wanneer er mannen op de foto’s stonden terwijl zij wel reageerden als er een vrouw werd afgebeeld. De doelgroep bleek ook (inter)actiever op Facebook dan LinkedIn. Een belangrijk deel van de marketingcampagne was een actieve follow-up. Hierbij werd geïnteresseerden snel duidelijk gemaakt wat de mogelijkheden concreet inhielden.

  1. Gewoon doen

Steeds meer bedrijven erkennen dat vrouwen in technische functies een onmisbare toevoeging zijn, ook met het oog op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van beveiliging en andere smart home oplossingen. Om op de lange termijn succesvol te zijn is alleen een slimme wervingscampagne en een goed opleidingstraject echter niet voldoende. De wil om te veranderen moet vanuit de kern van een bedrijf en de samenleving komen en woorden moeten omgezet worden in daden. Want verandering begint uiteindelijk gewoon met doen.

 

Een nominatie voor de De Fedet Instroom Award 2018 zou een mooie opsteker zijn voor alle inzet, positiviteit en doorzettingsvermogen van de dames die deze stap hebben genomen en een goede reclame voor vrouwen die de stap nog willen maken. Daarnaast is door de vastberadenheid en kennis van de mogelijkheden binnen de wereld van opleidingen en telecom door Michel Mol een uniek concept neergezet.

Detamo heeft inmiddels 20 vrouwen gecontracteerd die na een opleiding bij Dirksen met succes aan de slag gingen als KPN monteur. Hierdoor maken wij als inwoners van Nederland dagelijks gebruik van snelwerkend internet, telefonie en digitale televisie. Een van onze vrouwelijke collega’s werd zelfs tot beste nieuwkomer van het jaar gekozen bij Volker Wessels Telecom. >

https://www.detamo.nl/nieuws/marjon-wint-award-beste-nieuwkomer